Na Slovensku sa čoraz častejšie skloňuje tému havarijného technického stavu mostov. Podľa Únie miest Slovenska (ÚMS) sa na území členských miest nachádza približne 560 mostných objektov, z ktorých až 36 percent je klasifikovaných ako mosty v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave. Tento alarmujúci stav viedol zástupcov samospráv k rokovaniu s ministrom dopravy Jozefom Rážom ml.
Na pracovnom stretnutí, ktoré sa uskutočnilo v Banskej Bystrici, vystúpili viceprezident ÚMS a primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a primátor Veľkého Krtíša Dalibor Surkoš. Upozornili na absenciu systémového prístupu k mostnej infraštruktúre v mestách, pričom poukázali najmä na nevyjasnené vlastnícke vzťahy, nedostupnú projektovú dokumentáciu a chýbajúce preberacie protokoly. Viaceré mosty dokonca nemajú ani evidovaného vlastníka, a niektoré slúžia ako privádzače na rýchlostné cesty či diaľnice.
Primátor Nosko zdôraznil, že problém sa netýka len miest, ale aj štátu: „Mnohé z týchto mostov slúžia širokej verejnosti, sú dôležité pre celkovú dopravnú obslužnosť územia, no mestá nemajú kapacity ani prostriedky na ich správu a opravu.“ Dodal, že je potrebné prehodnotiť vlastnícke pomery mostov a spoločne nastaviť systém ich správy a financovania.
Minister dopravy Jozef Ráž ml. priznal, že stav mostov na Slovensku je dlhodobo zanedbávaný. Ministerstvo podľa neho nemôže suplovať úlohy samospráv, ale zároveň nemôže ignorovať rozsah problému. Ohlásil preto spustenie pilotného PPP projektu, v rámci ktorého by mali byť opravené a následne spravované vybrané mosty na cestách prvej triedy. Štúdia uskutočniteľnosti má ukázať rozsah investície, počet zapojených mostov a ekonomickú výhodnosť plošnej obnovy.
Rovnaký model by v prípade úspechu mohol byť ponúknutý aj samosprávam. „Ak sa ukáže, že pilotný PPP projekt je životaschopný, môžeme pomôcť mestám pripraviť vlastné projekty, ktoré si následne zafinancujú z externých zdrojov,“ uviedol minister.
Primátor Surkoš však upozornil, že rozpočty miest sú už dnes na hrane a len ťažko dokážu zabezpečiť bežné výdavky. Opravy mostov si vyžadujú vysoké investície, ktoré by mohli byť pokryté len pri zásadnej úprave systému financovania samospráv, napríklad zvýšením podielových daní.
V diskusii zaznel aj konkrétny príklad z Banskej Bystrice. Mesto muselo v septembri 2023 zbúrať most ponad rýchlostnú cestu R1 v mestskej časti Kremnička. Dôvodom bol jeho havarijný stav. Aktuálne mesto pripravuje výstavbu nového mosta, pričom projektová dokumentácia by mala byť dokončená do septembra 2025. Náklady na novostavbu sa odhadujú na 5 až 9 miliónov eur. Podľa ministra dopravy by bolo legitímne zaradiť túto stavbu medzi vyvolané investície štátu.